Bromsar

Här pratar vi om allt från resmål och tips på smarta detaljer till vanligt skitsnack. Kort sagt det mesta som rör vår klubb eller motorcyklar!
Användarvisningsbild
"Bertan"
Hoj:
Kontakt:

Bromsar

Inläggav "Bertan" » ons 2008-04-02, 22:10

Ja hur bra är vi på det egentligen?
Min åsikt är att vi kan aldrig bli för bra, så ta några minuter och läs igenom sidan här under och kolla filmen, ladda gärna hem långa versionen,
Som sagt man kan aldrig träna och lära sig för mycket.
Var rädd om er nu när säsongen snart drar igång.
http://www.mcrf.se/tvarnit/index.htm
Bild

Användarvisningsbild
B Enheim
President
Hoj:

Bromsteknik

Inläggav B Enheim » tor 2008-04-03, 17:24

Bra film och bra påminnelse... Det är alltid lättare att få stopp på en bil. Ligg inte för nära...

Vi syns i vårsolens sken vad det lider...

Prez.

Användarvisningsbild
Jens
Webmaster
Hoj: Sjösala Briggen

Inläggav Jens » mån 2008-04-07, 15:18

Bra!! Det behövs en påminnelse för alla customåkare som tror att de kör en 300-kilos crosshoj på grus och därför bara bromsar bak!

MÅNGA sporthojsåkare som jag pratat med låter bli att använda bakbromsen över huvud taget. Bakhjulet är ju ändå i luften vid full bromsverkan. Så ser det ju inte ut på en customhoj men enligt vad jag erfar så erhålls bäst bromsverkan om man bromsar hårt med både fram och bak, men går på med bakbromsen halvsekunden före för att komprimera framgaffeln och därmed "sätta" hojen något (för att minska framåtrotationen som ju leder till minskat tryck på bakhjulet). Dessutom får man en stabilare inbromsning med mindre ormningstendenser om man även använder bakbromsen något.
Webmaster Sirvivals.com
.

Användarvisningsbild
Leif o Sonja
Hoj:

Gå BKK

Inläggav Leif o Sonja » ons 2008-04-09, 22:22

Filmen tar 10 minuter att ladda hem...och den ska spridas. SVT har haft det i nyheterna ändå förra veckan. Det är så himla tydligt det dom säger...tro inte att mc:n stannar på kortare sträcka än en bil. Verkligen en grej för din hjärna att ta till sig av.

För 1050 kr kan du köpa en heldag med ca 20 mils körning på Mittsverigebanan den 31 maj då SMC riks kommer med sina mest erfarna instruktörer och kör broms- och kurvkurs. Den är för alla typer av hojar och förare...man blir indelad i grupper utefter sin egen erfarenhet. Jag har gått en sån här och man blir glad efteråt. Skitkul helt enkelt!

Anmäl er på www.svmc.se via kurserna under SCHOOL...jag gick kursen 1 månad efter att jag köpte Volusian och den var knappat inkörd...sedan kunde jag hanterna hojen och bromsen.

Efteråt har chansen ganska stor att du kan stanna minst lika snabbt som en bil.

Dagen efter, den 1 juni, har SMC riks på Mittsverigebanan sporthojskurs...för dig med mer inriktning på fart och kul. Samma pris och lika kul!

Leif Hemmingsson
...som funderar på att gå kursen en gång till....

Återgå till "Huvudforum"